Αξιολόγηση λεπτής κίνησης και συντονισμού σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ και Μαθησιακές Δυσκολίες
Αξιολόγηση λεπτής κίνησης και συντονισμού σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ και Μαθησιακές Δυσκολίες
Γκιόση Σύλβια
Περίληψη. Σκοπός του άρθρου είναι η μελέτη και η καταγραφή δεδομένων για παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές (ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ και Μαθησιακές Δυσκολίες) στην Ελλάδα. Στόχος είναι η ανάδειξη της φυσικοθεραπείας, ως απαραίτητο «όπλο» αντιμετώπισης αυτών των παθήσεων με απώτερο σκοπό την βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των παιδιών. Για το σκοπό της ανάλυσης διεξήχθη ποσοτική έρευνα όπου αξιολογήθηκαν 41 παιδιά, ηλικίας 4 έως 12 ετών, αγόρια και κορίτσια, εκ των οποίων τα 16 παιδιά έπασχαν από ΔΕΠ-Υ, τα 8 από ΔΑΔ και τα 17 είχαν μαθησιακές δυσκολίες, κάνοντας χρήση του Movement ABC Test. Ακόμη, συμπληρώθηκε από τους γονείς-κηδεμόνες το ερωτηματολόγιο, ABC Checklist, για να εκτιμηθεί και η συμμετοχή του παιδιού σε καθημερινές δραστηριότητες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, μεγάλο ποσοστό των παιδιών αυτών αντιμετωπίζουν σοβαρές κινητικές δυσλειτουργίες και ελάχιστα από αυτά πλησίαζαν την «άριστη βαθμολογία» που είναι το μηδέν. Μεταξύ των τριών παθήσεων (ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ, ΜΔ) δε βρέθηκε σημαντική διαφορά στο μέγεθος της δυσκολίας. Επίσης, στατιστικά όλες οι ηλικιακές ομάδες έχουν ίδιες δυσκολίες. Δεν ήταν δυνατό ωστόσο να διεξαχθεί κάποιο συμπέρασμα σχετικά με το φύλο. Τα παραπάνω αποτελέσματα συμφωνούν και επιβεβαιώνουν τα πορίσματα άλλων ερευνών στη διεθνή βιβλιογραφία. Μέσα από περαιτέρω μελλοντικές μελέτες θα μπορούσε να δοθεί περισσότερη έμφαση στην αποτελεσματικότητα της φυσικοθεραπείας σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ ΔΑΔ και ΜΔ, ενώ μια έρευνα σε μεγαλύτερο δείγμα θα μπορούσε να επαναπροσδιορίσει τα αποτελέσματα της φυσικοθεραπείας στη λεπτή κίνηση και το συντονισμό.
Εισαγωγή
Το θεωρητικό πλαίσιο του άρθρου οριοθετείται από δυο βασικές υποενότητες: τα Αναπτυξιακά Ορόσημα και τις Αναπτυξιακές Διαταραχές. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, τα Αναπτυξιακά Ορόσημα καθορίζονται ανά ηλικία, με την αδρή κινητικότητα να αφορά ιδίως κινήσεις σώματος και εκτέλεση δραστηριοτήτων όπως ανεβοκατέβασμα σκάλας, τρέξιμο, σκαρφάλωμα κ.α. και τη λεπτή κινητικότητα να σχετίζεται με τη χρήση μολυβιού, το συντονισμό των χεριών, το καθημερινό ντύσιμο, την τοποθέτηση αντικειμένων κ.α. Καθώς το παιδί περνά από την ηλικία των 4 ετών και αναπτύσσεται, η αδρή και η λεπτή κινητικότητα βελτιώνονται και ο συντονισμός και χειρισμός γίνεται σαφώς πιο ολοκληρωμένα, με το παιδί να δύναται στην ηλικία των 8 ετών και έπειτα να έχει κινητικά τελειοποιήσει όσα έχει κατακτήσει ως τότε και να ολοκληρώνει οποιαδήποτε εργασία με πλήρη έλεγχο, απόλυτο οπτικό- κινητικό συντονισμό και ταχύτητα.
Σε ότι αφορά τις αναπτυξιακές διαταραχές, όπως ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ και Μαθησιακές Δυσκολίες, είναι συνήθεις στην παιδική ηλικία (Κουμούλα, 2012), επιδρούν διαφορετικά στο κάθε άτομο (Wilcut et al. 2005) και έχουν ποικίλη κλινική εικόνα, χαρακτηριστικά και αιτιοπαθογένεια (Barkley et al., 2006; Sandberg, Day &Trott, 1996; Καλαντζή-Αζίζι, Ζαφειροπούλου, 2004; Atkinson, Robinson, & Shute, 1997; Faraone et al., 1993; Greene et al., 1996; Κάκουρος, 1998; Szatmari et al., 1989b; Κάκουρος-Μανιαδάκη, 2000; Βarkley, Fischer, Eldelbrock & Smallish, 1990; Douglas & Parry, 1994; Ball et al., 1997; Κουμούλα, 2012; Biederman et al.1998; Levy, Hay & Bennett, 2006; Kreppner et al., 2001; Mick et al., 2002b; Wing 1996, APA, 1994; WHO, 1992; Lord & Paul, 1997). Μάλιστα, οι υπάρχουσες έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά με διαταραχές όπως ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ και Μαθησιακές Δυσκολίες ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου για δυσλειτουργίες λεπτής κίνησης και συντονισμού και σπάνια παραπέμπονται για φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση.
Με βάση τα παραπάνω, οι στόχοι του παρόντος άρθρου είναι να εντοπίσει τυχόν κινητικές δυσλειτουργείς στα παιδιά αυτά ώστε να βοηθηθούν στις δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής, ενώ ακόμη στόχος του άρθρου είναι να αναδείξει τη αναγκαιότητα της εξειδικευμένης φυσικοθεραπείας σε αυτά τα παιδιά, που σχεδόν ποτέ δεν παραπέμπονται για φυσικοθεραπευτική αξιολόγηση.
Μέθοδος
Η έρευνα διενεργήθηκε σε τυχαίο δείγμα από 41 παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές όπως ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ και Μαθησιακές Δυσκολίες, αγόρια και κορίτσια από 4 έως 12 ετών. Τα 16 παιδιά είχαν διαγνωσθεί με ΔΕΠ-Υ, τα 8 παιδιά έπασχαν από ΔΑΔ, και τα 17 αντιμετώπιζαν μαθησιακές δυσκολίες (πίνακας 1), ενώ αποκλείστηκαν παιδιά με συννοσηρότητα με οποιαδήποτε άλλη πάθηση ή αναπηρία και παιδιά που παρακολουθούσαν κάποια φυσικοθεραπεία. Η έρευνα έγινε στο αναπτυξιολογικό ιατρείο του νοσοκομείου παίδων «Η Αγία Σοφία», με συγκατάθεση γονέα και εντός του ιατρείου, έπειτα από ιατρική εξέταση του παιδιού. Η συνολική διάρκεια του τεστ ήταν 15 με 20 λεπτά και η στατιστική ανάλυση έγινε με βάση το SPSS 16 με τη χρήση του Kruskal Wallis test. Η αξιολόγηση έγινε με τη χρήση του Movement ABC Test (εικόνα 1), ανάλογα με την ηλικία των παιδιών ενώ παράλληλα οι γονείς συμπλήρωσαν το checklist (πίνακας 2), με βάση την λειτουργικότητα του παιδιού στην καθημερινότητά του.
Πίνακας 1. Κατηγορίες παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές
|
Συχνότητα |
Ποσοστό |
Έγκυρο ποσοστό |
Αθροιστικό ποσοστό |
ΔΕΠ-Υ |
16 |
39,0 |
39,0 |
39,0 |
ΔΑΔ |
8 |
19,5 |
19,5 |
58,5 |
Μ.Δ |
17 |
41,5 |
41,5 |
100,0 |
Total |
41 |
100,0 |
100,0 |
|
Εικόνα 1. Movement ABC TEST
Πίνακας 2. Διαχείριση και ερμηνεία του Checklist
Το Checklist χωρίζεται σε 5 τμήματα (κατηγορίες) |
Τμήμα 1: το παιδί είναι στατικό και το περιβάλλον το ίδιο |
Τμήμα 2: το παιδί είναι στατικό και το περιβάλλον μεταβλητό |
Τμήμα 3: το παιδί είναι σε κίνηση και το περιβάλλον στατικό |
Τμήμα 4: το παιδί είναι σε κίνηση και το περιβάλλον μεταβλητό |
Τμήμα 5: συμπεριφορές συσχετισμένες με τη κίνηση |
Αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, μεγάλο ποσοστό των παιδιών αυτών αντιμετωπίζουν σοβαρές κινητικές δυσλειτουργίες (πίνακας 3) και ελάχιστα από αυτά πλησίαζαν την «άριστη βαθμολογία» που είναι το μηδέν. Μεταξύ των τριών παθήσεων (ΔΕΠ-Υ, ΔΑΔ, ΜΔ) δε βρέθηκε σημαντική διαφορά στο μέγεθος της δυσκολίας (πίνακας 4), ενώ φάνηκε πως στατιστικά όλες οι ηλικιακές ομάδες έχουν ίδιες δυσκολίες. Δεν ήταν δυνατό ωστόσο να διεξαχθεί κάποιο συμπέρασμα σχετικά με το φύλο, λόγω της άνισης συμμετοχής κοριτσιών – αγοριών. Αναφορικά με το checklist, ο πίνακας 5 δείχνει πως και οι τρεις κατηγορίες έχουν παρόμοιο σκορ.
Πίνακας 3. Σχέση των αναπτυξιακών διαταραχών με το είδος της ομάδας
|
|
|
test1 |
Total |
||
|
|
|
Καθόλου |
Μέτρια |
Σοβαρή |
|
Ομάδα |
ΔΕΠ-Υ |
Ν |
6 |
3 |
7 |
16 |
% |
37,5% |
18,8% |
43,8% |
100,0% |
||
ΔΑΔ |
Ν |
3 |
1 |
4 |
8 |
|
% |
37,5% |
12,5% |
50,0% |
100,0% |
||
Μ.Δ |
Ν |
11 |
0 |
6 |
17 |
|
% |
64,7% |
,0% |
35,3% |
100,0% |
||
Total |
Ν |
20 |
4 |
17 |
41 |
|
|
% |
48,8% |
9,8% |
41,5% |
100,0% |
Πίνακας 4. Διαφορές μεταξύ των κατηγοριών με διαφορετικές αναπτυξιακές διαταραχές (total)
|
Ομάδα |
|||||
|
ΔΕΠ-Υ |
ΔΑΔ |
Μ.Δ |
|||
|
Μ |
ΤΑ |
Μ |
ΤΑ |
Μ |
ΤΑ |
Total |
41,50 |
23,25 |
56,88 |
25,04 |
39,47 |
18,88 |
Πίνακας 5. Διαφορές μεταξύ των κατηγοριών ως το checklist
|
Ομάδα |
|||||
|
ΔΕΠ-Υ |
ΔΑΔ |
Μ.Δ |
|||
|
Μ |
ΤΑ |
Μ |
ΤΑ |
Μ |
ΤΑ |
check1 |
27.06 |
16,93 |
42.63 |
16,54 |
28.82 |
14,28 |
Συμπεράσματα – Προτάσεις
Τα αποτελέσματα του παρόντος άρθρου συμφωνούν και επιβεβαιώνουν τα πορίσματα άλλων ερευνών στη διεθνή βιβλιογραφία, σύμφωνα με την οποία τα παιδιά με αναπτυξιακές και συμπεριφορικές διαταραχές είναι συχνά πιθανό να αντιμετωπίζουν και δυσκολίες λεπτής κίνησης και συντονισμού, που τους επιβαρύνουν επιπλέον την καθημερινότητα τους και μειώνουν τις σχολικές τους επιδόσεις.
Τα αποτελέσματα της έρευνας εκτιμάται πως θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της γνώσης και της πρακτικής, δεδομένου ότι οι διεθνείς έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου για δυσλειτουργίες λεπτής κίνησης και συντονισμού, γεγονός που δυσκολεύει την καθημερινότητα τους και δυστυχώς σπάνια παραπέμπονται για φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση. Συνεπώς, τα παρόντα αποτελέσματα δύναται να δώσουν κατευθύνσεις για περαιτέρω μελλοντικές μελέτες με στόχο να δοθεί περισσότερη έμφαση στην αποτελεσματικότητα της φυσικοθεραπείας σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ ΔΑΔ και ΜΔ. Τέλος η επανάληψη της παρούσας έρευνας σε μεγαλύτερο δείγμα παιδιών θα μπορούσε να επαναπροσδιορίσει τα αποτελέσματα της φυσικοθεραπείας στη λεπτή κίνηση και το συντονισμό.
Αναφορές
Donald E. Greydanuw, Helen D. Pratt, Dilip R. Patel, Attention deficit hyperactivity disorder across the lifespan: the child, adolescent and adult, , Dis Mon. 2007 Feb;53(2):70-131.2007
Koumoula A. , The course of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) over the life span, Psychiatrici 23 Suppl 1:49-59, January, 2012
Russell A. Barkley et al., The Prevalence and Correlates of Adult ADHD in the United States: Results From the National Comorbidity Survey Replication, The American Journal of Psychiatry April 2006 Volume 163 Number 4
Biederman J1, Faraone SV, Spencer T, Wilens T, Norman D, Lapey KA, Mick E, Lehman BK, Doyle A., Patterns of psychiatric comorbidity, cognition, and psychosocial functioning in adults with attention deficit hyperactivity disorder.Am J Psychiatry. 1993 Dec;150(12):1792-8.
Biederman J, Faraone SV, Mick E, Williamson S, Wilens TE, Spencer TJ, Weber W, Jetton J, Kraus I, Pert J, Zallen B., Clinical correlates of ADHD in females: findings from a large group of girls ascertained from pediatric and psychiatric referral sources, J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1999 Aug;38(8):966-75.
Kreppner JM1, O’Connor TG, Rutter M., Can inattention/overactivity be an institutional deprivation syndrome?, J Abnorm Child Psychol. 2001 Dec;29(6):513-28.
Steiner NJ1, Sheldrick RC, Gotthelf D, Perrin EC., Computer-based attention training in the schools for children with attention deficit/hyperactivity disorder: a preliminary trial., Clin Pediatr (Phila). 2011 Jul;50(7):615-22
O’Connor N1, Hermelin B., Talents and preoccupations in idiots-savants, Psychol Med. 1991 Nov;21(4):959-64.
Identifying Infants and Young Children With Developmental Disorders in the Medical Home: An Algorithm for Developmental Surveillance and Screening, Pediatrics Children With Special Needs Project Advisory Committee Pediatrics, Bright Futures Steering Committee and Medical Home Initiatives for Council on Children With Disabilities, Section on Developmental Behavioral Medical Home:, Pediatrics, July 2006, Volume 118 / Issue 1405-420
Scott M. Myers, Chris Plauché Johnson, Management of Children With Autism Spectrum Disorders, Pediatrics, November 2007, Volume 120 /Issue 5
Rebecca Muhle, Stephanie V. Trentacoste, Isabelle Rapin,The Genetics of Autism, Pediatrics, May 2004, Volume 113 / Issue 5
Hurtig T1, Ebeling H, Taanila A, Miettunen J, Smalley S, McGough J, Loo S, Järvelin MR, Moilanen I., ADHD and comorbid disorders in relation to family environment and symptom severity, Eur Child Adolesc Psychiatry. 2007 Sep;16(6):362-9. Epub 2007 Mar 30
Α. Καλαντζή- Αζίζι & Μ. Ζαφειροπούλου (, Προσαρμογή στο σχολείο: πρόληψη και αντιμετώπιση των δυσκολιών (σελ. 194-221). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2004
Russell A. Barkley, ADHD and the Nature of Self-control , 1994
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 2013
Diagnosis and management of ADHD in children, young people and adults Issued: September 2008 last modified: March 2013, NICE clinical guideline 72
Adelman, H. S., & Taylor, L. (1993). Learning problems and learning disabilities: Moving forward. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole
Henderson και Sugden , Manual Movement ABC Test, Harcourt Assessment, 1992
Χριστάρα- Παπαδοπούλου Αλεξάνδρα, Γεωργιάδου Αθηνά, Παπαδοπούλου Ουρανία, Εργαστηριακές Εξετάσεις, Φυσικοθεραπεία στην Παιδιατρική, Θεσσαλονική 2014
Αγγελοπούλου- Σακαντάμη Ν. Νευρικό Συστημα. Στο Αγγελοπούλου- Σακαντάμη Ν. Ειδική Αγωγή: αναπτυξιακές διαταραχές και χρόνιες μειονεξίες, εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη,
Βάγια Α. Παπαγεωργίου, Ψυχιατρική παιδιών και εφήβων, University Studio Press, 2005
Ευθύμιος Κάκουρος, Κατερίνα Μανιαδάκη, Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων, Αναπτυξιακή προσέγγιση, Τυπωθήτω, 2002
Ι. Μιχελογιάννης, Μ. Τζενάκη, Μαθησιακές δυσκολίες, Γρηγόρη, 2000
Δ. Κ. Αναγνωστόπουλος, Α. Θ. Σίνη, Διαταραχές σχολικής μάθησης και ψυχοπαθολογία, Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις, 2004
Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Δυσκολίες μάθησης : ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση, Ελληνικά Γράμματα, 2005
Διαδίκτυο
https://www.psychiatry.org/patients-families/adhd/what-is-adhd
Παράρτημα
Δεδομένα
ΟΝΟΜΑ | AGE BAND | CHECKLIST | MANUAL D | BALL | BALANCE | TEST | TOTAL | |||
144 | 15 | 10 | 15 | 184 | ||||||
ΔΕΠΥ | ||||||||||
Δ.Α. | AB1 | 17 | 5 | 0 | 5 | 10 | 27 | |||
Π.Γ. | AB4 | 15 | 8 | 6 | 6 | 20 | 35 | |||
Μ.Σ. | AB3 | 69 | 15 | 8 | 15 | 38 | 107 | |||
Κ.Κ. | AB3 | 23 | 15 | 4 | 12 | 31 | 54 | |||
Κ.Λ. | AB3 | 4 | 5 | 0 | 3 | 8 | 12 | |||
Φ.Κ. | ΑΒ2 | 13 | 5 | 2 | 0 | 7 | 20 | |||
Ν.Κ. | ΑΒ2 | 23 | 8 | 0 | 0 | 8 | 31 | |||
Ν.Α. | ΑΒ2 | 14 | 8 | 8 | 3 | 19 | 33 | |||
Α.Σ. | ΑΒ1 | 21 | 4 | 1 | 3 | 8 | 29 | |||
Μ.Δ. | ΑΒ1 | 29 | 5 | 1 | 4 | 10 | 39 | |||
Β.Π. | ΑΒ1 | 48 | 11 | 6 | 5 | 22 | 70 | |||
Π.Α. | ΑΒ1 | 20 | 9 | 4 | 1 | 14 | 34 | |||
Α.Α. | ΑΒ1 | 53 | 5 | 2 | 2 | 9 | 62 | |||
Γ.Ν. | ΑΒ1 | 35 | 5 | 4 | 1 | 10 | 45 | |||
Β.Κ. | ΑΒ1 | 18 | 1 | 1 | 1 | 3 | 21 | |||
Α.Σ. | ΑΒ2 | 31 | 10 | 2 | 2 | 14 | 45 | |||
ΔΑΔ | ||||||||||
Ν.Φ. | ΑΒ2 | 17 | 5 | 1 | 2 | 8 | 25 | |||
Γ.Α. | ΑΒ4 | 56 | 10 | 10 | 4 | 24 | 80 | |||
Π.Α. | ΑΒ1 | 59 | 8 | 5 | 12 | 25 | 84 | |||
Κ.Μ. | ΑΒ1 | 63 | 6 | 7 | 15 | 28 | 91 | |||
Ν.Ν. | ΑΒ1 | 23 | 6 | 0 | 3 | 9 | 32 | |||
Α.Σ. | ΑΒ1 | 40 | 0 | 1 | 2 | 3 | 43 | |||
Δ.Δ. | ΑΒ1 | 42 | 12 | 0 | 12 | 24 | 46 | |||
Γ.Α. | ΑΒ1 | 41 | 5 | 3 | 5 | 13 | 54 | |||
Μ.Δ. | ||||||||||
Ν.Ν. | ΑΒ2 | 29 | 3 | 0 | 1 | 4 | 33 | |||
Π.Μ. | ΑΒ2 | 30 | 9 | 0 | 0 | 9 | 39 | |||
Π.Σ. | ΑΒ2 | 28 | 4 | 1 | 0 | 4 | 33 | |||
Γ.Φ. | ΑΒ3 | 26 | 13 | 1 | 1 | 15 | 41 | |||
Β.Σ. | ΑΒ3 | 15 | 2 | 0 | 1 | 3 | 18 | |||
Λ.Ν. | ΑΒ3 | 32 | 14 | 9 | 7 | 30 | 62 | |||
Α.Κ. | ΑΒ3 | 5 | 3 | 0 | 1 | 4 | 9 | |||
Γ.Μ. | ΑΒ4 | 35 | 12 | 5 | 8 | 25 | 60 | |||
Χ.Μ. | ΑΒ1 | 16 | 1 | 0 | 2 | 3 | 19 | |||
Μ.Μ. | ΑΒ1 | 19 | 2 | 1 | 2 | 5 | 24 | |||
Α.Σ. | ΑΒ1 | 74 | 6 | 2 | 1 | 9 | 83 | |||
Π.Π. | ΑΒ1 | 22 | 10 | 2 | 5 | 17 | 39 | |||
Σ.Γ. | ΑΒ4 | 32 | 6 | 7 | 1 | 14 | 46 | |||
Α.Κ. | ΑΒ2 | 38 | 14 | 6 | 6 | 26 | 64 | |||
Μ.Κ. | ΑΒ1 | 29 | 3 | 1 | 0 | 4 | 33 | |||
Ν.Π. | ΑΒ1 | 31 | 2 | 0 | 1 | 3 | 34 | |||
Α.Α. | ΑΒ1 | 29 | 4 | 1 | 0 | 5 | 34 |
Δραστηριότητες ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα
4 έως 6 ετών
- Τοποθέτηση 12 νομισμάτων σε κουτί- κουμπαρά
- Πέρασμα 12 κύβων-χάντρες σε κορδόνι
- Σχεδίαση διαδρομής ποδηλάτου (σε περίγραμμα)
- Σύλληψη σακ. φασολιών, σε απόσταση 2 μέτρων, 10 φορές
- Ρολλάρισμα μπαλάκι τένις για ¨γκολ¨, σε απόσταση 2 μέτρων, 10 φορές
- Μονοποδική στήριξη, εως 20 δευτερόλεπτα
- Άλμα πάνω από εμπόδιο, στο ύψος του γόνατός του
- Βάδιση ¨στις μύτες¨, σε λεπτή γραμμή 4,5 μέτρα, ή 15 βήματα
7 έως 8 ετών
- Τοποθέτηση 12 πλαστικών ¨πινεζών¨ σε ταμπλό
- Πέρασμα σχοινιού από τρύπες
- Σχεδίαση περιγράμματος λουλουδιού
- Αναπήδηση και σύλληψη μπάλας τένις, 10 επαναλήψεις.
- Ρήψη σακ.φασολιών σε κουτί στόχο, απόστασης 2 μέτρων
- Μονοποδική στήριξη, έως 20 δευτερόλεπτα
- Άλματα με ενωμένα πόδια σε 6 συνεχόμενα τεράγωνα, 45*45 εκ.
- Βάδιση σε ευθεία γραμμή,¨φτέρνα – δάχτυλα¨, έως βήματα
9 έως 10 ετών
- Μετακίνηση 12 πλαστικών ¨πινεζών¨ στο ταμπλό
- Βίδωμα 3 ¨παξιμαδιών¨ σε βίδα
- Σχεδίαση περιγράμματος λουλουδιού
- Πέταγμα μπάλας τένις σε τοίχο, απόσταση 2 μέτρα, και άμεση σύλληψή της με τα 2 χέρια, 10φορές
- Ρήψη σακ.φασολιών σε κουτί στόχο, απόστασης 2,5 μέτρων. 10 φορές
- Μονοποδική στήριξη σε σανίδα ισορροπίας, έως 20 δευτερόλεπτα
- Μονοποδικά άλματα σε6 συνεχόμενα τετράγωνα, 45*45 εκ.
- Κυκλική βάδιση, 2,7 μέτρων, κρατώντας δίσκο με μπάλα τένις επάνω
11 έως 12 ετών
- Αντιστροφή 12 παλλουκιών σε σανίδα
- Κόψιμο περιγράματος ελέφαντα
- Σχεδίαση περιγράμματος λουλουδιού
- Πέταγμα μπάλας τένις σε τοίχο, απόσταση 2 μέτρα, και άμεση σύλληψή της με το 1 χέρι, 10φορές
- Πέταγμα μπάλας τένις σε σημείο- στόχο του τοίχου
- Ισορροπία με τα 2 πόδια σε σανίδες, έως 20 δευτερόλεπτα
- Άλμα πάνω από εμπόδιο στο ύψος του γόνατος, χτυπόντας παλαμάκια
- Βάδιση ¨φτέρνα –δάχτυλα¨, προς τα πίσω
|
Ηλικιακή Ομάδα 1 |
Ηλικιακή Ομάδα 2 |
Ηλικιακή Ομάδα 3 |
Ηλικιακή Ομάδα 4 |
Καρτέλα καταγραφής + κόκκινο στυλό |
√ |
√ |
√ |
√ |
Table top mat |
√ |
√ |
√ |
√ |
Κουτί + 12 κέρματα |
√ |
|
|
|
Κορδόνι + 12 κύβους-χάντρες |
√ |
|
|
|
Σανίδα με τρύπες +κορδόνι |
|
√ |
|
|
2 βάθρα+ βαρύ σχοινί 2 ξύλινες καρφίτσες |
√ |
|
|
√ |
Κουτί στόχος |
|
√ |
√ |
|
Σακκουλάκι με φασόλια |
√ |
√ |
√ |
|
Μπαλάκι τένις |
√ |
√ |
√ |
√ |
Ταινία μέτρησης + χρωματιστή ταινία |
√ |
√ |
√ |
√ |
Χρονόμετρο |
√ |
√ |
√ |
√ |
Σταθερή σανίδα + 12 παλούκια |
|
√ |
√ |
√ |
Βίδα +4 παξιμάδια |
|
|
√ |
√ |
Ψαλίδι |
|
|
|
√ |
Σανίδα + 12 πινέζες |
|
√ |
√ |
|
Τμήμα 1-4
48 ερωτήσεις με 4 εναλλακτικές απαντήσεις που περιγράφουν πως το παιδί ανταποκρίνεται σε μια κίνηση
0 1 2 3
Very well just ok almost not close
Πρώτα παρατηρούμε αν το παιδί μπορεί να το κάνει ή όχι. Αν ναι έχουν την ικανότητα του «Very well» ή «just ok». Αν όχι έχουν την ικανότητα του «almost» ή «not close».
Τμήμα 5
Το τμήμα αυτό περιγράφει τις κινητικές ικανότητες- δραστηριότητες ανάλογα με το χαρακτήρα κάθε παιδιού.
Η βαθμολόγηση γίνεται ως εξής:
0 1 2
ΣπάνιαΜερικέςΦορέςΣυχνά
Movement Assessment Battery for Children
Checklist (Sheila E. Henderson and David A. Sugden)
΄Ονομα : Φύλο :
Ημ/νια Αξιολόγησης : Ημ/νια Γέννησης :
Διεύθυνση : Σχολ. Τάξη :
Αξιολογήθηκε από:
Ενότητα 1 Ενότητα 2 Ενότητα 3 Ενότητα 4 Σύνολο |
Ενότητα 5 |
Γενικό |
+ + = |
X M Y |
NAI OXI |
Ενότητα 1 : Στατικό Παιδί / Σταθερό Περιβάλλον
0 |
1 |
2 |
3 |
Πολύ καλά |
Καλά |
Σχεδόν Καλά |
Καθόλου |
Το παιδί μπορεί :
- Να βάλει και να βγάλει τα ρούχα του, χωρίς βοήθεια. ..…
- Να μείνει σταθερός στο ένα πόδι, ενώ αλλάζει ρούχα. …..
- Να δέσει κορδόνια παπουτσιών, ζώνη, κουμπιά, φερμουάρ. …..
- Να φροντίσει για την προσωπική του υγειινή ( πλύσιμο χεριών, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών). …..
- Να έχει σωστή στάση σώματος όταν κάθεται ή στέκεται. …..
- Να χρησιμοποιεί αντικείμενα ή εργαλεία σωστά( ψαλίδι, στυλό) …..
- Να κόψει, σχεδιάσει χρωματίσει με ακρίβεια. …..
- Να διακρίνει γράμματα αριθμούς και βασικά γεωμετρικά σχήματα. …..
- Να πιάσει μικρά αντικείμενα, όπως κυβάκια, κουμπιά. …..
- Να χρησιμοποιεί κύβους, χάντρες και κομμάτια παζλ για κατασκευές. …..
- Να γυρίσει φύλλο από βιβλίο, μεμονωμένο και με ένα χέρι. …..
- Να αναγνωρίσει μέλη του σώματος και να διαφοροποιεί δεξί και αριστερό. ..
Ενότητα 1 Σύνολο
Ενότητα 2 : Παιδί σε κίνηση / Σταθερό περιβάλλον
0 |
1 |
2 |
3 |
Πολύ καλά |
Καλά |
Σχεδόν Καλά |
Καθόλου |
Το παιδί μπορεί:
- Να περιφέρεται στην τάξη/ σχολείο χωρίς να συγκρούεται με στατικά αντικείμενα ή ανθρώπους, …..
- Να μεταφέρει αντικείμενα στην τάξη/ σχολείο χωρίς να συγκρούεται με στατικά αντικείμενα ή ανθρώπους. …..
- Να τρέχει και να σταματά σε εμπόδια. …..
- Να πηδάει σε απόσταση 0,5 μέτρα. …..
- Να πηδάει ελεγχόμενα στο κάθε πόδι (κουτσό). …..
- Να πηδάει πάνω από αντικείμενα-εμπόδια. …..
- Να χρησιμοποιεί σταθερά όργανα γυμναστικής, όπως δοκός ισορροπίας, τσουλήθρα, τοίχος αναρρίχησης, …..
- Να αποφύγει, προσπεράσει εμπόδιο ανάλογα με την ηλικία του. …..
- Να πετάξει ένα αντικείμενο (μπάλα, κρίκο) σε κάδο, με το ένα χέρι (κίνηση αγκώνα), ενώ κινείται. …..
- Να πετάξει ένα αντικείμενο (μπάλα, κρίκο) σε κάδο, με το ένα χέρι (κίνηση ώμου), ενώ κινείται. …..
- Να τρέξει να κλοτσήσει μια μεγάλη ακίνητη μπάλα. …..
- Να ξεχωρίσει και να αντιληφθεί οδηγίες κατεύθυνσης, μπροστά/πίσω, πάνω/κάτω, μέσα/έξω, δεξιά/αριστερά. …..
Ενότητα 2 Σύνολο
Ενότητα 3 Στατικό Παιδί / Ασταθές Περιβάλλον
Το παιδί μπορεί:
- Να μεταφέρει αντικείμενα σε σειρά, από το ένα παιδί στο άλλο. …..
- Να παραμένει σταθερός σε ομαδική κινητική άσκηση, όπως να κρατάει στεφάνη και άλλος να βάζει καλάθι. …..
- Να πιάνει και να σταματά αντικείμενο που κινείται, μπάλα, αυτοκινητάκι κ.α. …..
- Να πετά και να πιάνει μεγάλη μπάλα, είτε πάνω είτε κάτω, με τα 2 χέρια. …..
- Να πετά και να πιάνει μικρή μπάλα, πάνω ή κάτω με το ένα χέρι. …..
- Να κλοτσάει μια μπάλα με το πόδι και όχι με τη κνήμη. …..
- Να χτυπήσει κινούμενη μπάλα με ρόπαλο ή ρακέτα. …..
- Να πασάρει μπάλα για να την πιάσει παιδί που κινείται. …..
- Να πετάξει μπάλα ή σακουλάκι για να την πιάσει παιδί σε κίνηση. …..
- Να αναπηδήσει μεγάλη μπάλα αρκετές φορές, ενώ στέκεται όρθιος. .….
- Να γυρνάει σχοινάκι, ώστε άλλο παιδί να μπορέσει να πηδάει. …..
- Να κρατάει το ρυθμό σε μουσικό κομμάτι, χειροκροτώντας ή χτυπώντας το πόδι στο πάτωμα. …..
Ενότητα 3 Σύνολο
Ενότητα 4 Παιδί σε κίνηση / Ασταθές Περιβάλλον
Το παιδί μπορεί:
- Να μετακινείται στην τάξη/σχολείο αποφεύγοντας τη σύγκρουση με τα άλλα άτομα που κινούνται επίσης. …..
- Να χρησιμοποιεί μη σταθερά όργανα-παιχνίδια, όπως κούνια, χωρίς βοήθεια. …..
- Να οδηγεί παιχνίδια με ρόδες, όπως αυτοκινητάκι τρίκυκλο, ή ποδήλατο, ανάλογα με την ηλικία. …..
- Να σπρώχνει/ τραβάει τροχήλατα αντικείμενα, τραπεζάκια. …..
- Να συμμετέχει σε παιχνίδια κυνηγητού. …..
- Να τρέξει να πιάσει μπάλα που πλησιάζει. …..
- Να τρέξει να κλοτσήσει μπάλα που πλησιάζει. …..
- Να τρέξει και χτυπήσει μπάλα που πλησιάζει, με ρακέτα ή ρόπαλο. …..
- Να συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια, κλοτσώντας, πιάνοντας ή χτυπώντας μπάλες. …..
- Να κινείται και να αναπηδά μπάλα στο έδαφος ταυτόχρονα. …..
- Να παίζει «σχοινάκι». …..
- Να κινείται σε διαφορετικές κατευθύνσεις και ταχύτητες ενώ κρατά το χρόνο σε μουσικό ρυθμό. …..
Ενότητα 4 Σύνολο
Ενότητα 5 Συμπεριφορικά Προβλήματα Σχετικά με Κινητικές Δυσκολίες
0 |
1 |
2 |
Σπάνια |
Μερικές Φορές |
Συχνά |
Το παιδί είναι:
- Υπερκινητικό, κινείται συνέχεια, παίζει με τα ρούχα του. …..
- Παθητικό , αδιαφορεί, θέλει έντονη παρακίνηση να συμμετάσχει. …..
- Δειλό , φοβάται απότομες κινήσεις, ζητά συχνά βοήθεια. …..
- Αγχωμένο , νευρικό, τρέμει, ψηλαφεί αντικείμενα. …..
- Παρορμητικός, ανυπόμονος, ξεκινά πριν τελειώσουν οι οδηγίες. …..
- Απρόσεχτος, διασπάται εύκολα η προσοχή από ήχους, κίνηση. …..
- Μπερδεμένο, δεν μπορεί να εκτελέσει εργασίες συνεχόμενες, ξεχνάει. …..
- Υπερεκτιμά τις δυνατότητες του, βάζει πιο δύσκολους στόχους, βιάζεται. .….
- Υποτιμά τις δυνατότητές του, τα θεωρεί όλα δύσκολα και απολογείται. …..
- Στερείται επιμονής, τα παρατάει εύκολα, απογοητεύεται. …..
- Ταράζεται με την αποτυχία, σχεδόν κλαίει, δεν ξαναπροσπαθεί. …..
- Δεν απολαμβάνει την επιτυχία, ανέκφραστο. …..
Επίπεδο 5, συνολική εκτίμηση επιβάρυνσης λόγω κινητικών δυσκολιών (Υψηλή, Μέτρια, Καθόλου)